Om härnösand.nu
Stäng

Om Härnösand.nu

Härnösand.nu är en sida med berättelser om personer, platser och allt annat som gör Härnösand till Härnösand. Här kommer vi kontinuerligt att publicera nya berättelser. Har du tips om vem eller vad vi kan skriva om är du välkommen att kontakta oss på kommunikationsavdelningen@harnosand.se

En fot i Härnösand och en i Bangladesh

Tur och retur till Bangladesh.

Hos SandlundHossain är det inte bara designen som står i fokus, även hållbarhet är en viktig del i deras arbete.

Företaget, som grundades av de två barndomsvännerna Anders och Tulin, har en fot i Härnösand och en i Bangladesh, vilket de beskriver som hjärtat i företaget.

Allt började då Anders föräldrar var i Bangladesh och volontärarbetade i ung ålder. De skapade då ett mycket starkt band till värdfamiljen Hossain som de länge höll kontakten med.

Många år senare bestämde de sig återigen för att åka och hälsa på familjen, denna gång tillsammans med sina unga söner. Väl där möttes sönerna för allra första gången - ett möte som skulle komma att bli startskottet för vad som idag är SandlundHossain.

Anders och Tulin vid designbordet.
Hjärtat i företaget vilar tryggt i Härnösand och Bangladesh.

Familjetradition med nya metoder.

Anders Sandlund kommer från en familj som arbetat med läder och väskor i över 100 år, ett företag grundat av hans farfars far, vilket gjort att valet av karriär kommit ganska naturligt.
Men det var inte förrän sönernas föräldrar ville göra något viktigt för att hjälpa människorna i Bangladesh som de startade företaget med fokus på hållbart läder.

Hållbarhet i fokus redan i designstadiet.

Hållbart för miljö och människor.

Länge sålde de väskor till andra företag, men de märkte snabbt att väldigt få företag var beredda att lägga extra pengar på hållbarhet - både i miljösyfte och genom bra löner för de anställda. När de istället valde att satsa på något eget föddes idén till företaget.
Idag står hållbarhet i fokus hos SandlundHossain.

Anders Sandlund beskriver företagets roll i branschen på följande sätt...

Det ska vara lönsamt att ta ansvar. Det finns en väldigt stor drivkraft i att inspirera andra.

The Cow Funder Initiative

För att göra skillnad har de även skapat The Cow Funder Initiative, ett initiativ där du som konsument kan vara med och sponsra hållbarhetsarbetet genom att donera en ko.
Korna delas sedan ut till utvalda, fattiga familjer i Bangladesh som också får utbildning i att ta hand om kon. När tiden är kommen får familjerna behålla köttet, medan kohuden används till produktionen av väskorna. Ett initiativ som gör det möjligt att förvandla en rätt smutsig tillverkningskedja till en modern värdekedja.

The Cow Funder Initiative gör skillnad för människorna i Bangladesh.

Resan fortsätter framåt.

“Visst ska man kunna konsumera, men det måste göras på rätt sätt. Som företag måste man nämligen inse sitt värde och vilka möjligheter det finns med att jobba hållbart, men då finns det inga genvägar. Det måste ske hela vägen från idé till produktion”.

Företaget har nyligen öppnat ett nytt kombinerat kontor och showroom i Härnösand. DärHos anordnas ofta evenemang som middagar och föreläsningar där de berättar om sin resa och sprider den vidare.