Om härnösand.nu
Stäng

Om Härnösand.nu

Härnösand.nu är en sida med berättelser om personer, platser och allt annat som gör Härnösand till Härnösand. Här kommer vi kontinuerligt att publicera nya berättelser. Har du tips om vem eller vad vi kan skriva om är du välkommen att kontakta oss på kommunikationsavdelningen@harnosand.se

Framgångssaga fortsätter framåt

Fördubblad omsättning.

EdmoLift är en riktig framgångssaga. På bara några år har företaget som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer lyftbord och annan lyftutrustning nästan fördubblat både sin omsättning och personalstyrka.

Anders Wahlqvist arbetar som VD och har varit med på resan sedan 1989, då de bara var 14 personer som jobbade på företaget.
Idag är de cirka 80 anställda på huvudkontoret i Härnösand. Men trots sin snabba tillväxt de senaste åren har företaget lyckats behålla sin kärna och sin värdegrund.

“Det går ju en kritisk gräns när man börjar närma sig 40-50 anställda. Det blir då ännu viktigare att arbeta effektivt med företagskulturen och det har vi gjort”, beskriver han.

"Det går ju en kritisk gräns när man börjar närma sig 40-50 anställda. Det blir då ännu viktigare att arbeta effektivt med företagskulturen och det har vi gjort", berättar Anders.

Värdegrundsarbete som framgångsrecept.

För att behålla samma känsla på kontoret så har företaget jobbat med värdegrunden GER, vilket står för glädje, engagemang och respekt. Detta är något de arbetar med att behålla både internt och externt och det har varit en viktig ingrediens i EdmoLifts stora framgångsrecept.

De har nu kontor i hela sju länder men huvudkontoret har inte flyttat sig från Härnösand sedan starten, vilket han beskriver som en förutsättning för arbetskulturen.

“Till skillnad från de överhettade storstadsregionerna så har man en helt annan långsiktighet vad gäller kompetensuppbyggnad här”, säger han.

Alla vill ha en del av EdmoLift.

En del som jobbat på företaget har varit i större städer under några år, men senare sökt sig tillbaka till EdmoLift och Härnösand igen, vilket är ett kvitto på att fokuset på arbetskultur verkligen fungerar.

Kundlistan är bred och består av allt från större, globala bil- och lastbilsföretag till företag inom livsmedelsindustrin och flygindustrin. Alla vill ha en del av EdmoLift.

"Det ska vara roligt att gå till jobbet, varje dag.", säger Anders.

Känner man glädje i jobbet gör man ett mycket bättre jobb.

Trots det jobbar de nu aktivt för att bli mindre beroende av tillverkningsindustrin och satsar därför stort på lyftlösningar för rullstolsbundna.

“Enligt Antidiskrimineringslagen så måste alla människor kunna ha tillgång till publika byggnader och utrymmen, så där finns ett enormt behov att fylla”, säger han.

Framtiden ser ljus ut för EdmoLift som fortsätter att växa, men där är arbetskulturen minst lika viktig som deras smarta lösningar.

“Det ska vara roligt att gå till jobbet, varje dag. Glädjen är vår värdegrund och känner man glädje i jobbet så gör man ett mycket bättre jobb”, avslutar han.